Junat ja rautatiet

Maailman merkittävimmät rautatiet ovat nostalgiset ja useimpien tuntemat Central Pacific, Orient Express, eli tutummin idän pikajuna sekä luonnonkaunis Trans-Siperian reitti Venäjällä. Edellä mainitut todella suositut rautatiet eivät ole syntyneet itsestään, vaan niiden vuoksi on tehty tarkkaa suunnittelua ja kulutettu paljon aikaa, rahaa ja vaivaa. Maailmanmiehen sanoin on lumoavien rautateiden vuoksi vuodatettu paljon myös verta, hikeä ja kyyneleitä. Lopputulos on kuitenkin kaikkien kohdalla hieno, ja sukupolvet toisensa jälkeen saavat nyt nauttia niin upeista maisemista kuin myös rautateiden lumoavasta tunnelmasta.

  • Idän pikajuna

Idän pikajuna on tunnettu ympäri maailman, joten ei ihme, että sitä kutsutaan kaikkien junien klassikoksi.

Monet lähes vauvasta vaariin muistavat nostalgisen idän pikajunan, eli Orient Expressin eri kirjoista ja elokuvista. Agatha Christie ja ensi-iltansa saanut Idän pikajunan arvoitus -elokuva vuonna 2017 palauttivat upean salaperäisen, jännittävän ja romantiikkaa tihkuvan pikajunan monien mieliin.

Kuuluisassa Idän pikajunassa riittää ihailtavaa ja katsottavaa. Vaunuosastoissa voi astia menneen maailman glamourin kimaltavine puuosineen, kiillotettuine messinkeineen ja puhtaine pellavineen. Mikä parasta, ystävällinen palvelusväki eli aina niin palvelualttiit vaunupalvelijat tekevät parhaansa, jotta jokaisen junassa olevan matka olisi positiivisesti ikimuistoinen.

Viihtymiseen ja ruokailuun on todella panostettu. Illalliseen kuuluvat cocktailit, jonka jälkeen kolme ravintolavaunua odottaa sivistyneitä ja nälkäisiä ruokailijoita. Himmeä valaistus ja hopeat kruunaavat ruokahetken. Juna matkaa Euroopan tunnettujen kaupunkien läpi, joihin se myös hetkeksi pysähtyy. Juna on aina teknisesti hyvin huollettu, sillä Idän legendaarisen pikajunan mainetta ja loistoa ei haluta heikentää.

Idän pikajunan hieno reitti kulki alun perin Wienin ja Pariisin välillä, myöhemmin aina jopa Istanbuliin asti. Nykyään hieno ja kuuluisa juna matkaa ainoastaan Strasbourgista Wieniin. Mennyttä aikaa kaipaavan matkailijan on kuitenkin mahdollista matkustaa alkuperäisellä Idän pikajunan reitillä kokoamalla yhteen neljä junareittiä, eli Pariisi-Strasbourg, Strasbourg-Wien, Wien-Belgrad ja Belgrad-Istanbul.

  • Central Pacific

Central Pacific valmistettiin viemään matkailijat halki Amerikan. Legendaarisen junareitin esteenä oli monia seikkoja, kuten kuumat autiomaat, korkeat vuoret ja vuolaat virrat. Vuoria ei voinut useinkaan kiertää, joten ainoa keino päästä eteenpäin oli dynamiitin käyttäminen. Rakennustyö oli vaarallista ja paljon onnettomuuksia tapahtui. Työvälineinä palvelivat lapiot ja hakut.

Villin lännen western -elokuvista tutuiksi tulleet pukki- ja riippusillat olivat tuttu näky junareitin varrella. Intiaanit eivät junasta ilahtuneet, vaan tekivät kaikkensa, jotta rautahepo pysyisi poissa heidän mailtaan. Rautatien suunnittelu alkoi jo 1850-luvulla ja rakennustyö aloitettiin vuonna 1863. Oli kaksi erillistä rataa, eli Union Pacific vei kohti länttä ja lännestä lähtevä Central Pacific -rata puolestaan itää kohden. Toukokuussa 1869 kuuluisat kaksi rataa kohtasivat toisensa Utahissa.

Historiallinen rata tai oikeastaan sen jäänteet ovat yhä olemassa, sillä satoja kilometrejä radasta on yhä olemassa ja vieläpä säännöllisessä käytössä Utahissa, Sierra Nevadassa ja Wyomingissa. Nykyään kuuluisa junayhtiö Amtrak vie matkustajia samaa reittiä Kalifornian Emeryvillestä Chicagoon.

  • Trans Siperia

Trans-Siperian charmi ja viehätys perustuvat tunnelmaan ja maisemiin, jotka muuttuvat sitä mukaa kun länsi vaihtuu hitaasti idäksi. Tarunomainen ja huikean pitkä 9 289 kilometriä pitkä rata on maailman pisin. Junasta voi jäädä pois millä tahansa junaseisakkeella. Junissa on ravintolavaunu, joka palvelee koko matkan ajan. Mikä onkaan hienompaa elämässä kuin matka kiehtovaan menneisyyteen legendaarisen junan kyydissä? Ei varmasti mikään. Vaivaton tapa selvittää asia on puolueeton ja luotettava markkinatutkimus, joita toteuttaa muun muassa questback.com.