Juna matkustaminen ei ole tarkoitettu vain terveille ja liikuntakykyisille henkilöille.
Nykyisin junat ovat usein matalia, jolloin hankalia rappusia ei tarvitse nousta päästäkseen junaan.
Kuten monessa muussakin asiassa, hyvä suunnittelu helpottaa monia asioita, samoin on tämän suhteen. Suomessa VR:n palvelunumeroon soittamalla voi kysyä tarkentavia tietoja junista ja asemalla olevista palveluista.
Jotta matka varmasti onnistuisi toivotulla tavalla, kannattaa etukäteen selvittää vammaispalveluiden saatavuus asemalta.
Koska pyörätuolipaikkoja on junassa rajallinen määrä, se kannattaa varata ajoissa etukäteen.
Mikäli tarvitaan avustajaa, tulee VR:n asiakaspalveluun olla yhteydessä 38 tuntia ennen matkaa ja kysyä avustuspalvelua.
Omien voimien rehellinen arviointi on tärkeää, varsinkin jos liikuntarajoite estää nousemisen junaan ja laskeutumisen junasta. Varmista myös oma saattoapu ja tarkista onko mahdollisuutta kuluttomaan saattajaan.
Mahdollista on siis esimerkiksi saada avustuspalvelua. Tällöin tulee olla asiakaspalveluun yhteydessä 38 tuntia ennen matkaa. Ilmoittaa millä junalla ja mihin aikaan on asemalla, sekä mikä on suunniteltu matkareitti. Varatut liput on hyvä olla soittaessa saatavilla myös.
Matkatavaroiden määrä tulee ilmoittaa ja käytettävien apuvälineiden määrä ja laatu.
Asemalle on saavuttava 20 minuuttia ennen junan saapumista. Avustamispiste on merkitty kansainvälisin merkein. Se on sininen neliö, jossa on valkoisella pyörätuolissa istuvan kuva, jonka takana on seisova henkilö.
Vaunut, joissa on erikseen pyörätuoli paikka ovat merkitty sinisellä kyltillä jossa on pyörätuolin kuva.
Monilla asemilla on korkeat lähtölaiturit, joten pyörätuolilla voi rullata suoraan junaan. Mikäli tämä ei onnistu junaan voi nousta rampilta tai invanostimella. Sitä käyttää junan konduktööri. On hyvä tarkistaa oman vaunun pysähtymiskohta laiturilla mahdollisimman tarkasti, jotta konduktööri pystyy nopeasti auttamaan junaan nousussa. On kuitenkin hyvä muistaa, että vastuu junaan nousemisessa tai laskeutumisesta on jokaisella matkustajalla itsellään ja tämä koskee myös liikuntarajoitteisia henkilöitä.
Junamatkan aikana voi myös pyytää junan henkilökuntaa avustamaan esimerkiksi ravintolapalveluiden käyttämisessä.
Näkövammaisia varten on istuinpenkkien numerot merkitty myös pistekirjoituksella. Opaskoiran kanssa matkustavien olisi hyvä sijoittua lemmikkivaunujen läheisyyteen muiden matkustajien mahdollisen koira-allergian vuoksi.
Vammaismatkaajat ovat oikeutettuja matkustamaan säästölipulla tai kaukoliikenteessä peruslipulla.