Tavaroiden kuljetukseen tarkoitettuja junia kutsutaan rahtijuniksi.
Pitkät rahtijunat ovat tuttu näky ratapihoilla. Useiden kymmenien vaunujen letkaa kuljetetaan hitaaseen tahtiin ja kohdalle sattuessa sitä ei voi olla huomaamatta.
Raiteilla liikkuu tieliikennekuljetuksia raskaampaa rahtia tai suurempaa massaa.
Perinteet rahtiliikenteelle ovat pitkät, sieltä kumpuaa alkuperäinen tarve koko rataverkoston kehittämiselle. Kivihiili, puu ja karja piti saada siirrettyä. Usein matkat olivat pitkiä ja vaikeakulkuisia.
Junan kyydissä kulkee puukuormia kohti sahaa, kontteja kaukomailta, jotka ovat noudettu satamista sekä kemikaalikuljetuksia. Varsinkin jälkimmäinen on herättänyt runsaasti keskustelua. Monet reitit kulkevat kaupunkien läpi ja pohjavesialueella. Jos onnettomuus tapahtuu, voi se koskettaa monia ihmisiä. Tästä hyvänä esimerkkinä kemikaalipäästö Mäntyharjulla, joka johti alueen vesistöjen käyttökieltoon.
Mitä kemikaalia junan säiliö tai vaunu sisältää, selviää kyljessä olevan oranssin laatan numerokoodista eli VAK numerosta. VAK
koodeja pystyy selvittämään netistä hakemalla. Koodisto on kansainvälinen, joten sitä kautta löydetyt tiedot täsmäävät olipa lähetysmaa mikä tahansa. Koodin vieressä oleva pystyneliö kertoo, onko kyseessä helposti syttyvää, syövyttävää, räjähtävää vai ympäristö- ja eliöstötuhoja aiheuttavaa ainetta.
Sijaintimme vuoksi Suomen kautta kulkee maailmalle noin 20 000 vaunullista kemikaaleja. Usein suuntana on joko Venäjälle tai Venäjältä. Tosin kaikki niistä eivät ole erityisen vaaralliseksi luokiteltavia. Nykylainsäädännön vuoksi VR ei ilmoita tarkemmin vaarallisten aineiden kuljetuksista.
Näiden ohella raiteilla muun muassa kulkee malmia, metallia ja metallin puolivalmisteita, painavia koneita, siltarummun osia, uusia autoja ja elintarvikkeita. Tavaroiden kirjo on varsin suuri.
Suomessa raideliikenteen rahtia hoitaa VR- Transpoint, joka tekee yhteistyötä mm. Itellan kanssa.
Tavarajunia kulkee päivässä noin 328 kappaletta.
Pisimpiä rahtireittejä on Kouvolan asemalta marraskuussa 2017 avattu reitti. Kouvolasta Kiinan Xi’aniin. Ensimmäisen fanfaarein matkalle lähteneen junan, 41ssä vaunuissa kuljetettiin metsä-, kone-, tekstiiliteollisuuden tuotteita ja koiran ruokaa. Tavoite oli saada rahti perille 10-12 päivässä. Juna kulkee Venäjän ja Kazakstanin kautta Kiinaan.