Menu

Suomessa valmistetaan junia

Suomen laivateollisuus on jo tunnettu, mutta Suomessa on rakennettu myös junia ja junavaunuja. Maan suurimpia junavaunutehtaita on Otamäen vaunutehdas. Se perustettiin 1986 Kajaanissa Otamäen kylässä. Otamäessä lakkautettiin tärkeä kaivos, ja entisiä kaivostyöläisiä varten rakennettiin tehdas työllistämään entisiä kaivoksen työntekijöitä. Kaivos oli pitkään suomalaisessa omistuksessa, ja sen tarkoitus oli alun perin tehdä kauppaa Neuvostoliiton rautatieministeriön kanssa.

Neuvostoliiton jäsenvaltioiden ja Suomen välillä käytiin bilateraalikauppaa, ja sen osana olivat junavaunut. Tätä tarkoitusta Otamäen tehtaan oli tarkoitus palvella. Tehtaan oli määränä tuottaa jopa 4 000 junavaunua vuosittaisella tasolla. 1990-luvun alussa bilateraalikauppa kuitenkin lakkasi Neuvostoliiton hajotessa, joten suunnitelmat muuttuivat. Venäjän talous romahti, joten he eivät olleet aikeissa ostaa tuhansia junavaunuja.

Kaupan purkauduttua tehdas alkoi palvella uusia tahoja. Se kuului suomalaiselle yhtiölle vuoteen 1999 saakka, kunnes yhtiö joutui vaikeuksiin. Hankaluuksien seurauksena tehdas myytiin es1000px-VR_Group_logo.svgpanjalaiseen omistukseen. Tehtaalla ei kuitenkaan edelleenkään mennyt erityisen hyvin, sillä tilauksia ei ollut paljon. VR-Yhtymä tilasi tehtaalta useita kaksikerrosvaunuja vuodesta 1998 alkaen. Yhtymä myös sijoitti moderneihin kaksikerroksisiin Edm-makuuvaunuihin, ja tilasi niitä 20 kappaletta, ja myöhemmin vielä toiset 20 kappaletta lisää. Loppujen lopuksi vuonna 2007 ryhmä kotimaisia sijoittajia osti yhtiön ja muutti sen nimen. Vuoden 2013 syksyllä tehtaalla valmistuivat Edo-ohjausvaunut, jotka VR tilasi. Omistaja muuttui uudelleen vuonna 2015, jolloin sen osti tšekkiläinen ajoneuvovalmistaja.

VR-Yhtymä tilasi Otamäen tehtaalta myös muunlaisia kaksikerrosvaunuja. Tehdas toimitti yhtiölle myös Duetto Plus-ravintolavaunuja ja 2.luokan matkustajavaunuja. Otamäessä valmistetut junavaunut ovat huippuluokkaa. Tehtaan tilat kuuluvat Euroopan suurimpiin ja niiden yhteydessä on myös yksi Suomen suurimmista konepajoista, joka on valmistanut lukuisia erikoistilauksia. Siellä on tilat ja mahdollisuudet monenlaisiin metalli- ja huoltotöihin. Vaunutehdas on palvellut myös teollisuutta jo pitkään välittämällä esimerkiksi autovaunuja, kuormavaunuja, monitoimivaunuja ja tavaravaunuja.

Nykyisen taloudellisen tilanteen vuoksi raidealalla voi olla hiljaista. Jää nähtäväksi, miten käy suomalaisen junateollisuuden. Junat ovat kuitenkin yhä suositumpi ja mainostetumpi kulkuväline, sillä esimerkiksi ympäristohuolet vaikuttavat moniin. Ihmiset haluavat matkustaa ekologisemmin, ja lisäksi junalla sen voi tehdä mukavasti.