Menu

Sähköinen junaliikenne

Ensimmäiset sähköiset junat kehitettiin 1800-luvulla. Skottilainen kemisti Robert Davidson kehitti ensimmäisen sähköjunan vuonna 1837. Siitä meni kuitenkin vielä useita vuosikymmeniä, ennen kuin sähköiset junat alkoivat yleistyä. Nykysin niitä käytetään suuremman energiatehokkuuden ja pienempien päästöjen vuoksi. Sähköiset junat auttavat säästämään kuluja, energiaa ja ympäristöä.

Suomessa junia on ollut jo pitkään, mutta sähköinen junaliikenne tuli käyttöön vasta 60-luvulla. Se on suuri harppaus tekniikassa, sillä se parantaa junayhteyksiä ja junien energiatehokkuutta. Ensimmäinen sähköinen junayhteys otettiin käyttöön Helsingin ja Kirkkonummen välillä 26. 1. 1969. Teknologian kehittyessä ja junaliikenteen kasvaessa sähköiset yhteydet alkoivat levitä myös muille välimatkoille. Uusimmissa sähköistyksissä, kuten yhteyksissä välillä Oulu – Rovaniemi, Kytömaa – Hakosilta tai Iisalmi – Kontiomäki, käytetään erilaista sähkönsyöttöjärjestelmää, joka on 2x 25 kV.

Sähköistettyjä yhteyksiä on lähes koko maassa, eniten kuitenkin eteläosissa. Seuraavilla väleillä on sähköistetty junayhteys:

  • Helsinki – Oulu
  • Jyväskylä – Pieksämäki
  • Kytömää – Hakosilta
  • Riihimäki – Kouvola
  • Tuomioja – Raahe
  • Oulu – Kontiomäki
  • Kouvola – Joensuu
  • Laurila – Rovaniemi
  • Kouvola – Iisalmi
  • Iisalmi – Kontiomäki
  • Oulu – Laurila
  • Kontiomäki – Vartius
  • Helsinki – Turku
  • Tampere – Pori
  • Turku – Toijala
  • Tampere – Orivesi
  • Kokemäki – Rauma
  • Orivesi – Jyväskylä

Käytössä olevat sähköistysjärjestelmät ovat 25 kV tai 2x 25 kV ja ne ovat Liikenneviraston hallitsemia ja säätelemiä. Sähkörataliikenne Suomessa muodostuu syöttö- sekä välikytkinasemista; ratajohtojen johtimista ja niihin liittyvistä kannatusrakenteista eli pylväistä, portaaleista ja kääntöorsista; imumuuntajista, joita käytetään 25 kV-järjestelmässä; säästömuuntajista, jotka ovat käytössä 2x 25 kV järjestelmäAn_electric_train_emerging_from_the_Mersey_Railway_Tunnelssä; sekä erottimista ja eristimistä.

Sähköratarakenteeseen kuuluu myös sähköistetyn junaradan kiskotus ja syöttöasemien kaukokäyttökeskukset. Nämä keskukset sijaitsevat Kouvolassa, Tampereella, Oulussa ja Helsingissä. Energia syöttöasemiin tulee kanta- tai lähialueverkosta. Sähköenergia kulkee käämien lävitse, ja esimerkiksi 25 kV:n järjestelmässä 25 kV:n syöttöjohta kulkee muuntajan suojauksen sekä erottimen läpi ajojohtimeen tai –johtimiin. Sähköjännitteiden takia junavaunujen päälle ei kannata kiipeillä, suuret jännitteet voivat aiheuttaa hengenvaaran.

Sähkön hyödyntäminen junaliikenteessä auttaa vähentämään päästöjä ja tekee liikenteestä tehokkaampaa. Ympäristöystävällisyys on rautatieyhtiöille nykyisin tärkeä arvo, sillä junat ovat yksi ympäristöystävällisimmistä ja energiatehokkaimmista kulkumuodoista kävelyn ja pyöräilyn ohella. Bussitkaan eivät yllä samaan tehokkuuteen. Sähköiset junat ovat nykypäivää ympäri maailmaa, ja auttavat monenlaisten kuormien sekä matkustajaliikenteen kuljetuksessa. Nykyisin myös matkustajat voivat käyttää junissa sähköä esimerkiksi matkapuhelimien tai kannettavan tietokoneen lataamiseen.