Rautatieläinen

Ilman ihmisiä, jotka ovat töissä rautateillä ei rautateitä olisi lainkaan. Jos historian alussa kiskojen valmistamisen ja asentamisen ohella tarvittiin ihmisiä liikuttamaan vaunuja ovat nykypäivän työnkuvat muuttuneet näistä ajoista varsin paljon.

Joka junassa on veturinkuljettaja, olipa kyseessä matkustajajuna tai tavarajuna. Veturinkuljettaja löytyy jokaisesta junasta. Hänen työtehtäviinsä kuuluu toki junan kuljettaminen, mutta myös onnettomuustilanteissa hän toimii raivauspäällikkönä pelastushenkilökunnan saapumiseen asti. Ajon aikana veturinkuljettaja säätelee junan nopeutta ohjeiden, maaston muotojen ja ekologisuuden mukaan. Kuljettajan apuna on automaattinen kulunvalvonta, jonka tarkoitus on ehkäistä inhimillisten virheiden sattumista. Veturinkuljettajia on Suomessa vajaa 2000 henkilöä.

Tullakseen veturinkuljettajaksi on suoritettava opiskelujakso, sekä työharjoittelu. Kaikkineen tämä vie noin 11 kuukautta. Veturinkuljettaja voi ajaa vain sellaisia vetureita, joihin hänet on erikseen koulutettu.

Konduktöörin tehtävä matkustajajunissa on huolehtia matkustajien turvallisuudesta ja mukavuudesta. Hän on myös veturinkuljettajan työkumppani, antaen tietoa matkustamosta. Konduktöörin tehtävä on huolehtia matkalippujen myynnistä ja myytyjen lippujen tarkastamisesta. Hän avustaa liikuntarajoitteisia ja vammaisia matkustajia, jos näin on ennalta sovittu matkustajan kanssa.

Junasiivoojat eivät välttämättä ole suoraan rautatieyhtiön palveluksessa vaan voivat tulla siivousyrityksen puolelta. Jotta junassa olisi siistiä, hygieenistä ja sen puolesta mukava matkustaa, junasiivoojat käyvät junat läpi niiden asemalle saapuessa. Japani on tunnettu pinkin armeijan nimellä kulkevista junasiivoajista. He odottavat jonossa junan saapumista ja armeijamaisella tehokkuudella ja järjestelmällisyydellä sekä erittäin tiukalla aikataululla he puhdistavat junan. Heillä on kokonaan vaaleanpunainen työasu, siitä nimitys pinkki armeija. Junan siivoamiseen heillä on aikaa tasan seitsemän minuuttia. Samalla ripeydellä junat siivotaan myös Suomessa. Aikaa junan siivoamiselle saattaa olla 10 minuuttia. Junasiivoojan työ on fyysisesti hyvin raskasta.

Ravintolavaunu palvelee matkustajia lähes läpi koko vuorokauden aamusta yömyöhään. Siellä työskentelevät ihmiset lämmittävät ruuat ja asettelevat ne asiakkaille tarjolle, sekä huolehtivat samaan aikaan astiahuollosta.

Junat tarvitsevat myös huoltoa. Varikolla työskentelevät asentajat ja mekaanikot. Heidän tehtävänään on tarkistaa junan toimivuus, sekä huolehtia siihen tulleiden vikojen korjaamisesta. Nykyisin junat ovat varsin monimutkaisia sähköjärjestelmineen, sekä raskasta massaa liikuttavina monille vaurioille ja kulumiselle alttiita. Teknisen vian tullessa junaan, voi se pysäyttää tuhansien ihmisten matkanteon tai pahimmillaan aiheuttaa vakavan onnettomuuden.

Ratapihalla työskentelevät kytkevät ja irrottavat vaunut junista, tehtäviin kuuluu myös vaunujen siirto. He huolehtivat ratapihan turvallisuudesta ja kiskojen kunnosta, sekä tarkastavat saapuvat ja lähtevät junat. He kirjaavat junan mukana kulkevan rahdin. Työskentelyn olosuhteet ovat paukku pakkasista kesähelteeseen ja kaatosateeseen. Työ on fyysisesti hyvin raskasta.

Jotta ihmiset ja tavara kulkisivat kiskoilla, tarvitsee se monen ammattilaisen työpanoksen ja osaamisen.