Junaonnettomuudet matkustajaliikenteessä

Ensimmäisenä onnettomuutena on usein mainittu 1650 Britanniassa Wickhamissa sattunut turma, jossa kuoli kaksi poikaa. Seuraavaan 150 vuoteen onnettomuuksia todennäköisesti tapahtui, mutta niitä ei kirjattu historian kirjoihin.

Seuraava merkintä löytyy 1813, jossa poika menehtyi juostessaan raiteiden vieressä.

Muutamaan turman syynä on myös ollut silloinen tekniikka, kun höyrykoneen painekattila on räjähtänyt vieden hengen polttoainetta lapioineelta veturimieheltä.

Yhteistä kuitenkin vanhaan aikaan tapahtuneille turmille on uhrien niukka määrä.

Esimerkiksi vuonna 1821 on kirjattu Leedsissä tapahtunut kuolemantapaus, kun raiteita pitkin kävellyt puuseppä jäi hiiliä kuljettaneen junan alle ja kuoli. Tämän tyyppisiä junaturmia sattuu nykyään huomattavan paljon enemmän ja niitä ei enää kirjata junaonnettomuuksiksi.

1840 luvulla junien ja junamatkailun yleistyessä, yleistyivät myös junaturmat. Sen aikaisilla kiskoilla kiitäminen saattoi suistaa junan raiteiltaan, silta sortua alta tai yhteentörmäys tulla kohdalle. historian kirjoista löytyy maininta lähes 30 junaonnettomuudesta tuolta vuosikymmeneltä.

Lähemmäs nykypäivää tultaessa pahimpia onnettomuuksia oli Pakistanin Sukkurissa 1990. Inhimillisen erehdyksen vuoksi matkustajajuna ohjattiin väärälle raiteelle ja se törmäsi rahtijunaan. Viranomaisten arvion mukaan henkensä menetti 307 ihmistä ja vahingoittui yli 500 henkilöä. Tarkkoja tietoja junassa matkustaneista ei ollut viranomaisilla tiedossa.

Yksi isoimpia onnettomuuksia sattui Kiinassa 2011 kun luotijuna suistui raiteeltaan Zhejiangin provinsissa. Tämän seurauksen 38 henkilöä kuoli ja 192 luokkaantui vakavasti. Tämän seurauksena Kiinassa raidenopeutta laskettiin useaksi vuodeksi ja vasta nyttemin ovat luotijunat saaneet kulkea täyttä nopeutta. Mitä onnettomuudessa tarkalleen tapahtui, jäi hämärän peittoon koska toimittajia kiellettiin raportoimasta aiheesta.

Aiempi junaturma kiinassa tapahtui 2008 jolloin pikajuna Pekingistä Quingdaosta suistui raiteiltaan ja turmassa menehtyi 72 henkilöä. Mutta huomioiden kuinka suosittua junamatkailu Kiinassa on ja kuinka iso rataverkosto siellä on, voidaan näitä onnettomuuksia pitää varsin harvinaisina.

2005 Japanin Amagasakissa junan kuljettaja ajoi ylinopeutta kiriäkseen kiinni myöhässä olevaa junavuoroaan. Tämän vuoksi juna kaarteessa putosi raiteiltaan törmäten asuintaloon. Turmassa kuoli 104 ihmistä ja loukkaantui 549. Vaikka tapahtuman taustalla on junan ylinopeus, oli siihen vaikuttavana seikkana inhimillinen pelko nöyryyttävästä koulutusjaksosta, joka kuljettajaa odottaisi mikäli vuoro ei saapuisi ajoissa perille. Japanin rautatiet tunnetaan hyvin kovista toimenpiteistä, jotka junan kuljettajaa odottavat, mikäli vuoro myöhästyy tai pysähtyminen laiturille menee liian pitkäksi. Onnettomuusjuna oli minuutin myöhässä. Tästä onnettomuudesta on tehty dokumentti Hetki ennen tuhoa -sarjaan.

Euroopan suurimpia junaonnettomuuksia oli Espanjassa. Madridista Santiago de Compostolaan matkalla ollut juna kulki kaksi kertaa sallittua kovemmalla vauhdilla, syöksyen kurvissa raiteiltaan. Sallittu nopeus kurvissa olisi ollut 80 km/h. Junan nopeus oli 180 km/h. Kuolon uhreja oli 70 ja loukkaantuneita 130 henkilöä. Junan kuljettaja oli onnettomuuden jälkeen radiopuhelussa toivonut, että kukaan ei olisi kuollut. Tietämättään junaonnettomuuden koko laajuutta. Syytä ylinopeudelle hän ei osannut kertoa.

Näistäkin huolimatta Junalla matkustaminen on erittäin turvallista.